Malezijski let MH370 je vzletel 8. marca 2014 in po dobrih 39 minutah leta izginil neznano kam. Kljub temu, da je minilo že 10 let od izginotja letala, do danes še vedno nihče ne ve, kaj se je zgodilo z letalom in 227 potniki, ki so bili na krovu letala.
Kaj vemo o letu MH370?
V svetu letalstva še danes buri duhove izginotje letala modela Boeing 777, njegova oznaka pa MH370. Med letom iz Kuala Lumpurja v Maleziji do Pekinga na Kitajskem je letalo skrivnostno izginilo in rodilo se je svetovno zanimanje. Vzlet letala je bil ob 12:41 po lokalnem času, nato pa je letalo po 39 minutah prenehalo komunicirati s kontrolo zračnega prometa. Vojaški radar naj bi letalu sledil še okoli eno uro, preden je letalo povsem izginilo.
Skupaj z letalom pa je izginilo tudi 227 potnikov, med katerimi je bilo tudi 5 otrok in 12 članov posadke. Po narodnosti je bila večina Kitajcev, nekaj pa je bilo še prebivalcev ZDA, Indonezije, Francije in Rusije.
Iskanje malezijskega letala
Ob izgubi letala je seveda veliko ljudi terjalo odgovore. Tako so v skupinski akciji Avstralije, Malezije in Kitajske izvedli eno največjih in najdražjih podvodnih iskalnih akcij do danes. Z iskalno akcijo so pokrili približno 120.000 kvadratnih kilometrov ob zahodni Avstraliji. V iskalni akciji so sodelovala letala in podvodna plovila, ki so iskala kakšne znake izgubljenega letala.
Iskalna plovila so julija 2015 na francoskem otoku Reuninon v Indiskem oceanu našle delec letala. Raziskovalci so kasneje ugotovili, da gre najverjetneje za del letala MH370, kar je bil prvi trdni dokaz z izgubljenega letala. Tudi ameriško podjetje za morsko robotiko, ki se je leta 2018 naknadno lotilo iskanja letala, ni imelo sreče pri iskanju.
Razlogi, da letala ni bilo mogoče najti, so seveda mnogi. Vendar pa najpogosteje navajajo prav specifičnost reliefa na tem področju in dejstvo, da nihče ne ve, kje točno iskati. Iskanje poteka na območju, ki ga pogosto prizadene slabo vreme, povprečna globina oceana pa je 4 km.
Teorije zarote o malezijskem letalu
Ljudje seveda niso preprosto popustili, saj so mnogi na tem letu izgubili sorodnike, svet pa je nenavadna zgodba očarala. In ko nihče ne ve, kaj točno se je zgodilo in zakaj, se pojavijo teorije zarote.
Najpogostejše teorije zarote so tako:
- Terorizem in Severna Koreja: To teorijo so ovrgli. Na socialnih omrežjih je bila namreč daleč najbolj priljubljena teorija, da je bilo letalo ugrabljeno, oziroma da je bilo odpeljano v Severno Korejo, kjer so potniki postali talci Severnokorejskega režima. Ta teorija se je večini sicer zdela malo verjetna, saj bi Severna Koreja s tem lahko precej ogrozila odnose, ki jih ima s Kitajsko, ki je ena njenih redkih zaveznic.
- Zvonenje v prazno: Ljudje so bili precej prepričani, da je to, da še lahko kličejo svoje najdražje in da njihov telefon zvoni, znak, da so živi in da so postali talci. Da zvonenje ni dokaz, da so ljudje še živi, je razložil analist Jeff Kagan, ki je ob tem razložil, da lahko poskusimo opraviti telefonski klic, kljub temu, da je telefon osebe že uničen.
- Pilot je naredil samomor: Ena od nedokazanih teorij pravi, da je pilot med letom naredil samomor. Ta teorija se je ljudem zdela posebej zanimiva, saj pilot Zaharieja Shah na socialnih omrežjih ni imel načrtov po 8. marcu. Letalo naj bi prav tako trikrat obkrožilo otok Penang, od koder je bil pilot Shah, saj naj bi si še zadnjič ogledoval dom, preden je uničil letalo.
- Letalo naj bi sestrelili: Nekateri so predlagali tudi, da bi bilo letalo lahko sestreljeno. Večina ljudi, ki verjamejo v to, pripisuje krivdo Združenim državam, nekateri pa menijo, da je bilo letalo odstranjeno po naključju kot del skupnega ameriško-tajskega usposabljanja. Drugi so mnenja, da je bilo letalo namerno sestreljeno, ker so se bali, da bo uporabljeno kot orožje na vojaško bazo Diego Garcia, ki naj bi sličilo na napad, ki se je zgodil 11. septembra. Nikoli ni bilo predloženih verodostojnih dokazov, ki bi podpirali te ali druge podobne teorije.
- Požar v pilotski kabini: Nekoliko bolj verjetna teorija, bi lahko bila ta, da se je v pilotski kabini ali kje drugje na letalu vnel požar. Le to teorijo naj bi podpiralo dejstvo, da je šlo za letalo tipa Boeing 777, ta model naj bi bil bolj nagnjen k spontanim požarom.
Se bo iskanje nadaljevalo?
Ocean Infinity, podjetje za pomorsko robotiko, ki se je že lotilo iskanja MH370, je izrazilo željo, da se vrne v Indijski ocean in ponovno začne z iskanjem odgovorov. Družba je povedala, da imajo sedaj nova, najsodobnejša plovila, ki so se narejena posebej za takšna iskanja. Toda po besedah izvršnega direktorja družbe Ocean Infinity od malezijske vlade še niso prejeli podpore, da ponovno zaženejo iskanje, zaradi pomanjkanja novih verodostojnih dokazov.
Novembra 2023 je več kot 40 kitajskih sorodnikov potnikov, za katere se domneva, da so umrli na letu, napisalo odprto pismo malezijski vladi. Prosili so jo za podporo pri novem iskanju ter poudarili, da so »pripravljeni vložiti svoj denar oz. sodelovati z vsemi posamezniki in podjetji, ki bi iskanje nadaljevali«.
Nesreča je pripomogla tudi k večji varnosti v letalstvu. Od leta 2025 bo Mednarodna organizacija civilnega letalstva zahtevala, da imajo letala napravo, ki bo vsako minuto oddajala njihov položaj, če bodo naletela na težave, da bi oblastem omogočila, da locirajo letalo, če pride do nesreče. Naprave se bodo samodejno sprožile in jih ni mogoče ročno izklopiti. Toda pravilo velja samo za nova letala – ne za tisoče starejših letal, ki so še v uporabi.
Novinar