Mladi Slovenci radi kupujejo ponaredke in piratizirajo

Kupovanje ponaredkov med mladimi v Sloveniji in Evropski uniji je dokaj visoko
Kupovanje ponaredkov med mladimi v Sloveniji in Evropski uniji je dokaj visoko Foto: geogif iz iStock

Si vedel, da je 52 % mladih v zadnjem letu na spletu kupila vsaj en ponarejen izdelek? Urad Evropske unije za intelektualno lastnino je opravil pregled stanja intelektualne lastnine in mladih za leto 2022. Prikazali so najnovejše podatke o vedenju mladih v zvezi s kršitvami intelektualne lastnine v obdobju po pandemiji. Do kakšnih ugotovitev je prišel pregled pri mladih, ko govorimo o nakupovanju ponarejenega blaga in dostopanja do piratskih vsebin?

Nakup ponarejenih izdelkov pri mladih je visok

Več kot polovica (52 %) vprašanih Evropejcev, starih od 15 do 24 let, je priznala, da je v zadnjem letu (namerno ali potoma) na spletu kupila vsaj en ponarejen izdelek. Nova raziskava je tako potrdila, da je 37 % mladih namerno kupilo enega ali več ponarejenih izdelkov. Gre za znatno zvišanje tega odstotka, ki je leta 2019 znašal »le« 14 %.

Največji delež so zabeležili v Grčiji, kjer je nakup ponaredka opravilo kar 62 %. Najnižji delež pa je bil zabeležen na Češkem, kjer je znašal 24 %. Kako kaže slovenski mladini? V Sloveniji je ponaredke namerno kupilo 37 % mladih, kar je povprečje EU.

Ponarejeni izdelki, ki jih mladi najpogosteje namerno kupijo, so oblačila in modni dodatki (17 %), sledijo obutev (14 %), elektronske naprave (13 %) ter higienski izdelki, kozmetika, izdelki za osebno nego in parfumi (12 %). Kljub temu je imelo veliko število anketirancev težave pri razlikovanju med pristnim in ponarejenim izdelkom. Kar 48 % jih takih proizvodov ni kupilo ali ni bilo prepričanih, ali so jih.

Najpogosteje kupljeni ponaredki med mladimi so modni artikli, parfumi, obutev in elektronika
Najpogosteje kupljeni ponaredki med mladimi so modni artikli, parfumi, obutev in elektronika Foto: Artistan iz iStock

Spletno piratstvo med mladimi je na isti ravni

Sodeč po raziskavi je 60 % anketirancev navedlo, da v preteklem letu niso uporabljali, predvajali, naložili ali pretakali vsebin iz nezakonitih virov. Leta 2019 je bila ta številka 51 %, leta 2016 pa 40 %, kar potrjuje naraščajoči trend dostopa do vsebin iz zakonitih virov.

Druga plat tega so seveda namerni pirati, ki so ostali na isti ravni. Vsak peti anketiranec (21 %) je priznal, da je v zadnjem letu zavestno dostopal do piratskih vsebin. 12 % jih je pomotama dostopalo do piratskih vsebin, 7 % tega niti ni vedelo.

Glavna vrsta piratskih vsebin so bili filmi (61 %) in televizijske nanizanke (52 %), sledila je glasba (36 %), pri čemer so mladi uporabljali predvsem namenska spletišča, aplikacije in kanale družbenih omrežij.

Piratstvo med mladimi v Evropski uniji je na isti ravni
Piratstvo med mladimi v Evropski uniji je na isti ravni Foto: scanrail iz iStock

Zakaj se mladi odločijo za nakup ponaredkov in piratstvo?

Glavna razloga za nakup ponarejenih izdelkov in dostop do piratskih vsebin sta cena in razpoložljivost. Poleg njiju je pomemben tudi družbeni vpliv, kot je vedenje družinskih članov, prijateljev in znancev. Prav slednji razlog je tisti, ki postaja vse bolj pomemben in opazen. Med druge dejavnike prištevamo brezbrižnost glede ponarejenosti izdelka, nezaznavanje razlike med ponaredkom in originalom, enostavno iskanje in naročanje ponaredkov. Pomembno je omeniti tudi to, da je vsak deseti anketiranec omenil priporočila vplivnežev ali znanih oseb.

Kaj so razlogi za premislek?

Mladi so pri ponaredkih in piratskih vsebinah kot razloge za premislek o storjenem dodali: tveganje kibernetskih goljufij in kibernetskih groženj. Poleg tega je vse pogostejše tudi razumevanje negativnega vpliva na okolje in družbo.

Pomen študije je razumeti dojemanje in vedenje mladih

Cilj raziskave je razumeti dojemanje in vedenje mladih v zvezi z intelektualno lastnino pri dostopu do digitalnih vsebin ali nakupu fizičnega blaga. Kvantitativna analiza za leto 2022 je bila izvedena med 7. in 28. februarjem 2022 in je vključevala 22.021 mladih, starih od 15 do 24 let, iz 27 držav članic EU. Pregled stanja mladih za leto 2022 zajema kvantitativna in kvalitativna spoznanja glede odnosa in vedenja mladih potrošnikov ter ocenjuje trende v primerjavi s prejšnjo študijo iz leta 2019. Obravnava tudi nova področja, s čimer deležnikom in oblikovalcem politik pomaga prilagoditi razvoj politik in razviti ustrezne pobude za ozaveščanje.

Mladi Slovenci se še vedno poslužujejo nakupov ponarejenih izdelkov in dostopajo do piratskih vsebin
Mladi Slovenci se še vedno poslužujejo nakupov ponarejenih izdelkov in dostopajo do piratskih vsebin Foto: Alessandro Biascioli iz iStock

»Ta tretja izdaja pregleda stanja na področju intelektualne lastnine in mladih, ki je bila objavljena med evropskim letom mladih, potrjuje težnje, ugotovljene v prejšnjih poročilih, ter ponuja boljši vpogled v dojemanje in odnos mladih. V času, ko se e-trgovanje in digitalna potrošnja znatno povečujeta, je porast namernega in nenamernega nakupa ponarejenega blaga zaskrbljujoč. Čeprav so mladi potrošniki vse bolj naklonjeni vsebini iz zakonitih virov, se delež piratstva ne zmanjšuje. Ta nova analiza je dragoceno orodje, ki bo deležnikom, oblikovalcem politik, izobraževalnim ustanovam in organizacijam civilne družbe v pomoč pri oblikovanju pobud za ozaveščanje, da bi podprli mlade državljane in potrošnike spodbudili k sprejemanju ozaveščenih odločitev,« je povedal izvršni direktor urada EUIPO Christian Archambeau.

Žiga Kastelic

Urednik portala Student.si

VIReuipo.europa
Prejšnji članekZakaj Igor Bavčar ni v zaporu?
Naslednji članekOkolju prijazne sveče, ki bodo odišavile tvoj dom
Žiga Kastelic

Urednik portala Student.si

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.