Virtualni svet vse bolj briše mejo med realnim in virtualnim. Podjetja, kot so Meta (Facebook), Valve, Sony in ostali, vlagajo milijarde evrov v razvoj VR in OR tehnologij. Še pred leti se je zdelo, da je še daleč od tega, da bo to prišlo v mainstream populacijo, a kot kaže smo se zmotili.
Staršem s težavo razložiš, zakaj je ta stvar sploh uporabna, a ko to preizkusijo, so v večini primerov navdušeni. Če so v preteklosti ljudje s strahom opazovali telefone, ki so dobivali prve kamere, in se spraševali, kam to pelje, ta očala na prvi pogled ne izgledajo tako nevarna. Pomisleki, da bomo zaradi tega še bolj antiocialni, verjetno držijo. S tem pa bodo rasli tudi naši otroci. Pomembno je, da za njih, če že ne za vse nas, ustvarimo varno okolje, a kaj, ko se velike korporacije s tem nič kaj preveč ne ukvarjajo.
VR očala so vse bolj priljubljena
Tudi Mark Zuckerberg meni, da bi to lahko bila prihodnost interneta. Tudi zaradi tega se je Facebook nedavno preimenoval v Meta, podjetje pa je v razvoj naglavne slušalke Oculus Quest vložilo milijarde. Ta naglavna slušalka – zdaj preimenovana v Meta Quest – ima po tržnih raziskavah kar 75 % tržni delež.
Eno od teh slušalk je raziskovalka BBC News uporabila za raziskovanje aplikacije Metaverse. Aplikacija, imenovana VRChat, je spletna virtualna platforma, ki jo lahko uporabljaš za raziskovanje virtualnega sveta s 3D avatarji. Čeprav je ni izdelal Facebook, jo je mogoče prenesti iz trgovine z aplikacijami na Facebookovih naglavnih slušalkah Meta Quest.
Metaverse je aplikacija za igre in doživetja, do katerih ljudje dostopajo s pomočjo slušalk za virtualno resničnost. Tehnologijo, ki je bila prej omejena le na igre, bi lahko prilagodili za uporabo na številnih drugih področjih – od dela do zabave, od koncertov do obiska kina.
Največja težava pa je, da se starosti uporabnikov ne preverja. Edini pogoj je, da imaš Facebookov račun in že si v virtualnem svetu.
BBC je naredil raziskavo s šokantimi zaključki
Raziskovalka BBC News je za svojo raziskavo ustvarila lažni profil, njena prava identiteta pa ni bila preverjena. V aplikaciji VRChat so sobe, v katerih se lahko srečuješ z drugimi uporabniki: nekateri prostori so popolnoma nedolžni in običajni – kot je na primer McDonald’s. Obstajajo pa tudi sobe za ples ob drogu in striptiz klubi.
Ne pozabi, ta aplikacija naj bi bila primerna za vse ljudi starejše od 13 let.
Raziskovalka je obiskovala sobe virtualne resničnosti, v katerih so »digitalni avatarji«, za njimi pa pravi ljudje, simulirali spolnost. Perverzneži so ji kazali spolne igrače in kondome, do nje pa so pristopili številni (odkrito) odrasli moški. Raziskovalka, ki se je izdajala za 13-letno deklico, je bila v svetu virtualne resničnosti priča zalezovanju, spolnemu nadlegovanju, rasističnim žalitvam in celo grožnji s posilstvom.
Igralci so novinarki povedali, da se »avatarji« v igri lahko »razgalijo in počnejo nezaslišane stvari«. Drugi so govorili o »erotičnem igranju vlog«. Po preiskavi BBC-ja je Nacionalno združenje za preprečevanje nadlegovanja otrok (NSPCC) izjavilo, da so izboljšave na področju spletne varnosti nujne. Sploh, ker do takih vsebin zlahka dostopajo tudi otroci. Mnogi otroci so namreč pričali, da so jih na platformi nagovarjali in silili v virtualno spolnost.
NSPCC, britanska dobrodelna organizacija za otroke, je po preiskavi BBC-ja opozorila, da so nekatere aplikacije v Metaversini navidezni resničnosti »nevarne že po svoji zasnovi«. Vodja organizacije za spletno varnost otrok Andy Burrows je dodal, da je preiskava pokazala »zaskrbljivo kombinacijo tveganj«. Dobrodelna organizacija za otroke je dejala, da je zaradi ugotovitev »šokirana in jezna«. Več kot to seveda težko naredijo, saj je vse odvisno od Mete in podjetij, ki se s tem ukvarjajo. In seveda politike.
Facebook nadaljuje z nemoralnostjo
Facebook se je očitno bore malo naučil iz preteklosti, ko je z zanemarjanjem zasebnosti in s slabo zaščito podatkov ter ignoriranjem potencialno nevarnih vsebin razburjal javnost. Vse bolj se zdi, da jim je cilj zgolj in samo zaslužek. Vprašati se je treba, ali je moralno, da taka podjetja, kot je Facebook, podpiramo z uporabljanjem njihovih aplikacij. Poleg Facebooka ima Meta v lasti tudi podjetja Instagram in Whatsapp.
Meta sicer pravi, da obstaja orodje, ki igralcem omogoča blokiranje drugih uporabnikov in da si želijo izboljšati varnost. Vendar pravijo, da šele takrat, ko se bo Meta »naučila, kako ljudje komunicirajo v teh prostorih«. Torej takrat, ko bodo našli najugodnejšo rešitev za tiste, ki so v večini in zapravijo največ. To pa sigurno niso otroci.
Junior novinar