Ljudje se vse bolj zavedamo, kako pomembna je zasebnost. Vsak se tušira nag, a če bi vedel, da te medtem nekdo gleda, ti verjetno ne bi bilo vseeno. Pri podatkovni zasebnosti je zelo podobno. Domnevam, da ti ni vseeno, če si podjetja med sabo izmenjujejo nakup tvojega novega, bleščeče rožnatega, vibratorja. No, če ti je to všeč, ta članek verjetno ni zate.
Amazon se je v zadnjih dvajsetih letih preoblikoval iz prodajalca knjig do multinacionalnega trgovca, ki prodaja skoraj vse, kar obstaja. Poleg tega je konkurenčen, če ne celo največji, v praktično vseh tehnoloških panogah. Od videa in glasbe na zahtevo, do celo podjetja za razvažanje pošte in aplikacije za plačevanje AmazonPay, če jih naštejemo le nekaj.
Zaradi vsega naštetega to podjetju daje dostop do več sto milijonov, ali celo več milijard, uporabnikov. So vsi ti podatki na varnem?
Kako Amazon deli podatke med storitvami, ki jih ponuja
Ni jasno, kaj točno se deli znotraj lastnih podjetij. Oddelek politike zasebnosti o izmenjavi podatkov znotraj skupine podjetij Amazon je »precej omejen«, pravi Will Richmond-Coggan, strokovnjak za pravo informacij in zasebnosti pri podjetju Freeths LLP.
Ob upoštevanju tega bi morali ljudje »domnevati, da bodo vsi podatki, ki se delijo z enim oddelkom Amazona, znani tudi vsem drugim«.
Zato ima Amazon, poleg prepolnih zlatih jam denarja, tako veliko prednost, ko se loti pripluti v nove branže. Nazadnje je vstopil z lastno trgovino aplikacij, vse bolj pa je popularen tudi v igračarskih vodah.
Kako Amazon deli tvoje podatke s »tretjimi osebami«
Tako kot Google in Facebook tudi Amazon upravlja oglaševalsko omrežje, ki oglaševalcem omogoča uporabo podatkov o svojih strankah za ciljno usmerjanje.
»Čeprav Amazon ne deli podatkov, ki bi lahko neposredno identificirali osebo, kot sta ime ali e-poštni naslov, oglaševalcem omogoča ciljno usmerjanje glede na demografijo, lokacijo, interese in predhodne nakupe,« pravi Paul Bischoff, zagovornik zasebnosti pri podjetju Comparitech.
Amazon drugim podjetjem omogoča, da sledijo uporabnikom, ki obiščejo njegovo spletno stran, pravi Wolfie Christl, raziskovalec, ki raziskuje podatkovno industrijo. »Podjetjem, kot sta Google in Facebook, omogoča, da »označujejo« ljudi in sinhronizirajo identifikatorje, ki se nanašajo nanje. Ta podjetja lahko tako potencialno bolje sledijo ljudem na spletu in izmenjujejo podatke o njih.«
Amazon trdi, da tvojih podatkov ne prodaja tretjim osebam in da osebnih podatkov, kot sta tvoje ime ali e-pošta, ne uporablja v oglaševalske namene. Oglaševalska občinstva so na voljo samo v njegovih oglaševalskih sistemih in jih ni mogoče izvoziti, oglaševalsko ciljanje pa lahko odjaviš na strani z nastavitvami oglaševanja.
Kaj lahko storiš, da preprečiš Amazonovo zbiranje podatkov
Amazonovo zbiranje podatkov je tako obsežno, da ga lahko popolnoma ustaviš le tako, da storitve sploh ne uporabljaš. Če lahko, raje uporabi alternativo. Seveda pa ni nujno, da je alternativa kaj boljša.
Če te skrbi, kaj Amazon ve o tebi, lahko podjetje zaprosiš za kopijo svojih podatkov. To storiš tako, da vložiš »zahtevo za dostop do podatkov«. Asistentka Alexa in zvonec Ring imata svoja »vozlišča« za zasebnost, ki omogočajo brisanje posnetkov in prilagajanje nastavitev zasebnosti.
Ringovo nadzorno središče ti omogoča, da z osrednje nadzorne plošče prilagodiš nastavitve. Spremeniš lahko, kdo lahko vidi in dostopa do tvojih posnetkov in osebnih podatkov.
V pogovoru z Alexo lahko rečeš: »Alexa, izbriši, kar sem pravkar rekel« ali: »Alexa, izbriši vse, kar sem danes povedal«. A seveda v angleščini, saj Alexa ne razume slovensko.
Dober brskalnik je ključen
Amazon sicer pravi, da strankam omogoča pregled nakupov ter zgodovino brskanja. A v svojo zasebnost boš najbolj prepričan, če boš uporabljal brskalnike, ki spoštujejo tvojo zasebnost. Odlična za ta namen sta brskalnika DuckDuckGo ali Brave. Tako boš z zagotovostjo preprečil Amazonu, da ti bo sledil.
Oglase pa boš vseeno videl, le da ti ne bodo tako precizni za tvoje interese, kot bi bili sicer. Odlično je, če si še eden izmed redkih uporabnikov spleta, ki ne uporablja razširitev brskalnika za blokiranje oglasov, da to končno storiš in si prihraniš slabo voljo.
Zapomni si: Včasih je bilo deljenje piškotov prijazna gesta, zdaj pa je postala potencialno nevarna.
Junior novinar