Zaradi 403 mostov, neštetih kanalov in lepih tlakovanih ulic so Benetke eno najlepših mest na svetu. Vendar pa je to, kar so za nekoga sanje na družbenih omrežjih, za drugega mobilnostna nočna mora.
V tem čudovitem italijanskem mestu je že dolgo skoraj nemogoče gibanje za osebe na invalidskih vozičkih, saj je le omejeno število mestnih območij brez stopnic.
Zdaj pa se bodo začele spremembe. Beneške oblasti so se zavezale, da bodo glavne mestne znamenitosti postale dostopne za vse, saj bo od glavne vstopne točke v mesto do znamenitega Trga svetega Marka speljana invalidskim vozičkom prijazna pot.
Za začetek projekta so napovedali izgradnjo šestih klančin na prometno zelo obremenjenih delih mesta: štirih na poti do cerkve svetega Marka in dveh na drugih ključnih točkah za prebivalce. Projekt bo stal 900.000 evrov.
Francesca Zaccariotto, svetnica za javna dela, je za CNN povedala, da je bil cilj »zgraditi vsaj eno pot, ki bo ljudem vseh starosti omogočala, da brez ovir gredo vsaj od Piazzale Roma do Trga svetega Marka«.
Ko bo projekt končan, bodo Benetke prvič v svoji zgodovini dostopne tudi za invalide na invalidskih vozičkih.
Nova pot ne bo dostopna le za invalidske vozičke. »Načrt smo razširili, tako da jo bodo lahko brez težav prehodili vsi, tudi slepi, česar v prvotnem načrtu ni bilo,« je dejala Zaccariotto.
»Izvajamo posege na mostovih, urejamo stopnice, po katerih je lažje hoditi, in dodajamo nedrseče površine, ki omogočajo boljšo prevoznost.«
Po njenih besedah je Benetke zaradi strogih pravil o spreminjanju kulturne dediščine težko posodobiti. Vendar pa je cilj postati »primer dostopnosti za ljudi z gibalnimi težavami«.
Benetke so nočna mora dostopa
Uporabniki invalidskih vozičkov so to potezo pozdravili. Britanski kipar Tony Heaton, ki je pogosto v mestu zaradi dela, je sedanje razmere označil za »nočno moro dostopa«, vendar je dejal, da bo načrtovana pot »zelo pomembna«.
Leta 2016 sta dva podjetna gondolarja na lastne stroške izdelala gondolo, dostopno za invalidske vozičke. Vendar pa je projekt Gondolas4all zaradi pomanjkanja finančnih sredstev trenutno v mirovanju.
Prva faza projekta
V prvi fazi projekta bo pet mostov opremljenih s klančinami. Prvi bo Ponte de la Croze v bližini Piazzale Roma. Povezal se bo z drugimi mostovi, ki so že opremljeni s klančinami, kar bo omogočilo dostop brez stopnic prek območij Santa Croce in San Polo do San Toma.
Od tam se morajo ljudje odpeljati čez Kanal Grande (brezplačno za osebe na invalidskih vozičkih) do San Samuele, kjer se pot nadaljuje čez Ponte dei Frati in povezuje trga Santo Stefano in Sant’Angelo.
Pot vodi mimo slavne opere Fenice – »To je pomemben kraj, ki mora biti dostopen vsem,« je dejala Zaccariotto – do Trga svetega Marka.
Na mostu v bližini Benetk, Ponte Vecia Malvasia, v prvem krogu gradnje ne bo klančine. Oblasti iščejo rešitev, ki bi zadovoljila pristojne za ohranjanje kulturne dediščine, da bi bila pot popolnoma dostopna.
Poleg poti svetega Marka bodo klančino dobile tudi stopnice, ki vodijo s trga Campo della Misericordia do Fondamenta della Misericordia – središča nočnega življenja. Še ena bo na otoku Giudecca, tik ob postajališču Palanca, v stanovanjskem območju, ki je vse bolj priljubljeno med obiskovalci.
Poleg novih mostov bodo oblasti zamenjale tudi že obstoječe začasne klančine, je dejala Zaccariotto. Prva stalna, ki bo na mostu Riva degli Schiavoni, se že gradi. »Izboljšali smo jih na podlagi izkušenj s klančinami na Zattere, spremenili površino, uporabili material, ki zagotavlja, da ni hrupa, in tako izboljšali akustiko, estetiko in spolzkost,« je dodala.
Načrte za nove mostove bo potrdila izvršna oblast, nato pa bodo objavljeni javni razpisi. Projekt naj bi bil končan v nekaj mesecih.
»To bi bilo veliko sporočilo drugim krajem, ki ne bodo poskrbeli za dostop – ne bodo imeli izgovora,« je o predlaganih načrtih dodal Heaton.
»Če lahko to storijo Benetke, lahko to storijo povsod. Potrebna je le politična volja.«
Novinar