Organizacija Unesco je objavila šesto poročilo o globalnem spremljanju izobraževanja z naslovom Technology in education: A tool on whose terms? Globalno poročilo o izobraževanju 2023 (Global education monitoring report 2023) preučuje izzive, ki jih prinaša uporaba novih tehnologij na področju izobraževanja in predstavlja možne rešitve.
Tehnologija na različne načine vpliva na izobraževanje, med drugim kot sredstvo za izvedbo. Se pa mnenja glede vloge tehnologije razlikujejo, na kar vpliva tudi njen zelo hiter razvoj. V poročilu so navedeni trije pogoji, ki morajo biti izpolnjeni, da tehnologija v izobraževanju doseže svoj potencial: dostop do tehnologije, ureditev upravljanja in priprava učiteljev.
Letošnje poročilo poziva države, naj določijo pogoje za oblikovanje in uporabo tehnologije v izobraževanju na način, da ta nikoli ne bo nadomestila osebnega poučevanja in bo podpirala skupni cilj kakovostnega izobraževanja za vse.
Poročilo izpostavlja šest glavnih sporočil
1Primanjkuje nepristranskih dokazov o vplivu izobraževalne tehnologije
Ker se tehnologija razvija hitreje, kot jo lahko ocenimo, primanjkuje dokazov o njenem vplivu na izobraževanje. Poleg tega veliko »dokazov« prispevajo tisti, ki skušajo tehnologijo prodati.
2Tehnologija omogoča izobraževanje milijonom, a še več jih izključuje
Tehnologija omogoča univerzalno dostopnost izobraževanja, kar pomaga na primer učencem s posebnimi potrebami in tistim na težko dostopnih lokacijah. Poleg tega je tehnologija omogočila izobraževanje med pandemijo covida-19. Problem pa je, da nimajo vsi na svetu enake možnosti povezovanja s spletom ali dostopa do tehnologij.
3Tehnologija izboljšuje določene tipe učenja
Kot ugotavljajo, lahko tehnologije v določenih kontekstih izboljšajo nekatere načine učenja, ker so povečale dostop do virov. Bi se pa moral razvoj tehnologij prilagoditi učnemu procesu, da bi načini uporabe izboljšali rezultate učenja skladno z njim. Če je tehnologija neprimerna, ima po drugi strani lahko celo negativen učinek.
4Težko je dohajati hitremu razvoju tehnologij
Izobraževalni sistemi težko dohajajo hitrim spremembam v razvoju tehnologij. Mnoge države še niso pripravile prioritet glede digitalnih veščin v učnem sistemu. Učenci velikokrat nimajo priložnosti za delo z digitalnimi tehnologijami v šolah, poleg tega se učitelji ne čutijo usposobljene za poučevanje s pomočjo napredne tehnologije.
5Spletne vsebine rastejo brez regulacije kakovosti in raznolikosti
Spletne vsebine nastajajo pod pravili vplivnih skupin in držav. Spletni viri vplivajo predvsem na terciarno izobrazbo in določena podjetja izkoriščajo študente na primer z naročniškimi pogodbami.
6Tehnologija ima dolgoročni vpliv
Kot ugotavljajo, se tehnologija se velikokrat kupuje, a brez upoštevanja dolgoročnih stroškov za nacionalni proračun, dobro otrok in dobro našega planeta.
Novinar