Black Mirror je britanska serija, plod sodelovanja ustvarjalca Charlieja Brookerja in izvršne producentke Annabel Jones. Po zgledu ameriške uspešnice The Twilight Zone je vsaka sezona antologija epizod, ki sta jim namesto časovne kontinuitete skupna distopični duh in sklicevanje na nenadziran tehnološki napredek. Doživela je zavidljiv uspeh in od samega začetka gostila vrsto znanih obrazov. Čeprav vsaka epizoda vpelje samostojno zgodbo, je za pozornega gledalca namigov, da se vse odvijajo v istem fikcijskem svetu, dovolj.
»‘Črno ogledalo’ iz naslova je tisto, ki ga najdete na vsaki steni, vsaki mizi, v vsaki dlani: hladen, bleščeč ekran televizije, ekrana, pametnega telefona,« je serijo opisal Brooker.
Prva sezona je doživela premiero leta 2011, najnovejša, šesta, pa junija letos. Katere od skupno 28 epizod so se ti najbolj vtisnile v spomin?
Čeprav za uživanje ob epizodi serije ni potreben ogled predhodnih epizod, je prva za marsikaterega novega gledalca odločilna. Black Mirror odlikujejo bizarni zapleti in nepričakovani izidi, na kar nas uvodna zgodba ustrezno pripravi. Britanski premier je v zameno za vrnitev ugrabljene princese prisiljen zganjati neizrekljive svinjarije. Tehnologija mu pri tem ne pomaga, saj so, kar se zloglasnega dogodka tiče, oči svetovnega občestva med prenosom v živo prikovane na ekrane.
Drugi del druge sezone je en bolj pretresljivih, razplet pa med najmanj pričakovanimi. Ženski, ki je utrpela amnezijo, se dogajajo čudne stvari: od trenutka, ko se zbudi in na televizorju ugleda nek simbol, je na begu. Medtem ko jo nekateri lovijo, jo gruče ostalih ljudi z zanimanjem opazujejo, fotografirajo in snemajo. Če gre verjeti Jem, ki prav tako beži pred »lovci«, so nekateri po predvajanju nenavadnega simbola postali nebrzdani sadisti, drugi pa se združujejo v horde zombi paparacev. A ni vse, kot se sprva zdi.
Če prva epizoda gledalca priklene pred ekran, ga druga tam zadrži. Znajdemo se v svetu, v katerem se prebivalstvo preživlja s proizvajanjem energije na sobnih kolesih, pri čemer jih obdaja več ekranov kot naravne svetlobe. Ljudi neprestano obkrožajo predvajane vsebine in igre, tako pred kolesom kot v dodeljeni sobici. Edini izhod pred garanjem (razen zajetne dediščine) je vloga v svetu zabave, ki jo lahko dobijo z nastopom v resničnostnem šovu.
Za najnovejšo sezono lahko rečemo, da si cela zasluži biti na seznamu. Filmski študent se vrne v rodni kraj, da bi materi predstavil novo punco. Takoj je jasno, da se iz projekta mladega parčka, ki se odloči za snemanje dokumentarca o lokalnem umoru, ne bo izcimilo nič dobrega. Pregovor, da je najprej treba pomesti pred lastnim pragom, še kako drži.
Leta 2018, po četrti sezoni, je izšel interaktivni film Bandersnatch, pri katerem je potek odvisen ododločitev gledalca. Mladi programer Stefan Butler nas vzame s sabo, ko se odloči ustvariti videoigro po knjigi Bandersnatch, kjer zgodbo prav tako usmerja bralčeva izbira. Gledalčeva pustolovščina bo do Stefana vse prej kot prizanesljiva.
V Beyond the Sea se vračamo v fiktivna pozna šestdeseta, ki so tehnološko naprednejša od sedanjosti, kot jo poznamo. Astronavta Cliff in David sta na šestletni vesoljski misiji, a lahko preživljata čas z družinama s pomočjo svojih fizičnih kopij/robotov na Zemlji. Vse se spremeni, ko Davidovo družino in kopijo umori Mansonovemu podoben kult. Cliff žalujočemu kljub ženinim ugovorom ponudi lastno kopijo za zemeljske obiske.
Prijatelja Danny in Karl igrata drugačno različico igre Striking Viper, kot se je spomnita iz otroštva. Nova izdaja igro premesti v virtualno resničnost: igralci dobijo telesa svojih avatarjev z vsemi fizičnimi občutki. Odnos se zaplete, ko sta avatarja moški in ženska in stara prijatelja zanese.
Zadnji del šeste sezone je prvi izšel z oznako Red Mirror. Brooker še bolj drzno združuje nadnaravno z grozljivim in se poigrava z vračanjem v preteklost. Spet srečamo simbol, prvič viden v epizodi White Bear, s katerim protagonistka prikliče amaterskega demona, ki si za zemeljsko telo izposodbi podobo Bobbyja Farrella iz skupine Boney M in od nje terja tri smrtne žrtve.
Joanina kalvarija predstavlja najbolj vrtoglavo metaepizodo doslej. Poigrava se z idejo skritih klavzul v pogojih uporabe platform za pretočno predvajanje vsebin. Taka platforma je fiktivni Streamberry, ki ima v katalogu novo serijo o življenju junakinje Joan. Kaj se zgodi, ko se dogodki v seriji preveč ujemajo z Joaninim resničnim življenjem?
V posebni božični epizodi smo priča pogovoru dveh mož, ki drug drugemu pripovedujeta, kako sta pristala v odročni koči – a v svetu, kjer se ljudje lahko blokirajo ali so blokirani (nevidni in neslišni drugim), težko verjameš temu, kar te obkroža. Izdelek je vrhunski primerek blackmirrorskih obratov z značilnim antiutopičnim ozadjem.