Veseli december se bliža in z njim vsakoletni prazniki obdarovanja. Ne glede na to, ali te obišče sveti Miklavž, Božiček ali ste dobri možje kar vsi v družini, imate najbrž v svojih vrstah kakšnega pripadnika generacije Z. To sestavljajo posamezniki, rojeni med letoma 1995 in 2010, nasledniki milenijcev in predhodniki generacije Alfa. Glede na njihove skupne značilnosti si lahko zamislimo nekaj odličnih idej za praznično presenečenje, ki jih bo razveselilo in se hkrati skladalo z njihovimi vrednotami in normami.
Tehnološke igračke
Genzjevci, imenovani tudi digitalni domorodci, so generacija, ki so jo zaznamovali hitri tehnološki napredki in vse bolj povezana družbena omrežja. Odraščali so skupaj z novimi tablicami, čedalje bolj tankimi telefoni in se skoraj popolnoma odpovedali potrebi po kabelski televiziji. Govorimo o hiperkognitivni generaciji, ki je navajena zbiranja in sklicevanja na mnoge vire informacij ter integriranja virtualnih in offline izkušenj. Zato je zanje primerno kakršnokoli darilo tehnološke narave, ki bi jim znalo olajšati vsakodnevno premikanju po spletu in interakcije z zunanjim svetom. Sem spadajo pametne ure, tablični računalniki, e-bralniki, pametne budilke, monitorji, slušalke in seveda novi kabli za polnjenje omenjenih naprav. Glede na njihov hiter tempo življenja in pogosto preklapljanje med virtualnim in fizičnim svetom jim še posebno zna koristiti tudi powerbank ali prenosna baterija.
Poleg tega je za to generacijo je značilno, da jim je pomembnejše od lastništva neke stvari imeti dostop do nje. Veliko izdatkov genzjevci pustijo na spletu, kjer si omogočajo dostop do raznih platform in ponudnikov storitev, ki jim v zameno dovolijo koriščenje določenih bonitet. Če se odločiš, da tvoje darilo ne bo imelo fizične oblike, razmisli o nakupu naročnine na znanstveno revijo, Netflix ali HBO, paket VPN ali dostop do Apple Music ali Spotify Premium ponudbe.
Interesna darila
Po drugi strani moramo v zakup vzeti tudi prisotnost koronavirusa v njihovih življenjih v zadnjih dveh letih, ki jih je še bolj silila v online okolje. Kot odgovor na to se je začela pojavljati velika želja po analognem. Po fizičnem delu in kontaktu z nekim izdelkom, predmetom, z nečem, kar ne gre v pdf format in je lahko postavljeno v 3D prostor. Morda bi jim ravno analogna kamera na film, komplet za presajanje rož ali tečaj oblikovanja gline vzbudil interes za nov in preprost hobi.
Oblačila in dodatki
Po podatkih etnografske raziskave iz Brazilije generacijo Z definira iskanje resnice. V tem smislu neprestano lovijo avtentičnost in zagovarjajo svobodo govora in odprtost do izraznosti družbenega individuma ter hkrati tolerantnost do drugih ljudi.
Temu sledeče ne marajo družbenih oznak in zavračajo kategorizacijo v preobstoječe družbene kalupe. Njihova identiteta je mnogostranska, saj se lahko premikajo znotraj različnih družbenih skupin in imajo več vlog v različnih socialnih krogih. Tudi na področju spolne usmerjenosti so bolj odprti kot prejšnje generacije in do medsebojnih razlik izkazujejo višji nivo strpnosti. V zgoraj omenjeni raziskavi so znanstveniki na primer ugotovili, da kar 48 % genzjevcev (v primerjavi z 38 % potrošnikov drugih generacij) ceni blagovne znamke, ki svoje izdelke zaznamujejo z oznako unisex oziroma jih namenijo vsem spolom. Razmišljujoč v tej smeri se torej lahko odločimo za nakup produktov, ki ne nakazujejo stereotipne identitetne usmeritve posameznika. Odpadejo skodelice s kičastimi napisi Boss babe in seksistična darili »za fante« in »za dekleta«, kot so na primer revije z rumenim tiskom ali oblačila z napisi v stilu »zanjo in zanj«. Nadomestimo jih lahko s priljubljenimi zabavnimi nogavicami s pisanimi motivi, unisex majicami, puloverji, torbami ali nakitom.
View this post on Instagram
Vsebine z družbeno pomembno tematiko
Ker čutijo veliko odgovornost do družbe, se radi pogovarjajo o perečih družbenih tematikah. Skozi dialog kažejo strpnost do socialnih skupin, ki jim ne pripadajo (bodisi rasnim, etničnim, spolnim, interesnim …), jih poslušajo in stremijo k iskanju rešitve problema in s tem k izboljšanju sveta. Predlog za darilo je temu sledeče lahko knjiga, zbornik ali vstopnica za ogled filma, ki govori o tematiki, v katero je posameznik vpleten ali ga interesira: človekove pravice, etnična vprašanja v multinacionalnih državah, politična propaganda, življenje in težave LGBTQ+ skupnosti v današnji družbi, feminizem …
Karkoli?
Karkoli je: naj bo darilo pozorno izbrano; pazite da ne gre za izdelek podjetja, ki slovi po neetičnem poslovanju ali neprimernem vedenju in obravnavi svojih zaposlenih. Pripadniki generacije Z bodo cenili male pozornosti iz fair trade trgovin, kozmetike, ki ni testirana na živalih (animal cruelty free), torbe iz recikliranega industrijskega materiala ali ročna dela slovenskih lokalnih podjetnikov.
Konec koncev naj bo darilo vedno praktično, saj s svojo pragmatično usmerjenostjo nočejo trošiti neuporabnega materiala ali zapravljati svojega dragocenega časa. Darilo naj ima personaliziran namen in jasno možnost uporabe, saj bo kičast okras letel skozi okno, bil prodan na bolhi ali končal skrbno recikliran v košu.
Novinar